Sunday, January 29, 2012

Tuntutan dan etika berdoa

BERDOA merupakan salah satu daripada elemen yang penting dalam  kehidupan seorang muslim. Ia merupakan pengakuan hamba terhadap  kekuasaan Allah yang mutlak terhadap segala yang berlaku, manakala dari  segi yang lain pula ia adalah bentuk pengabdian seorang hamba kerana  hadirnya perasaan berhajat kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Berdasarkan ini, doa mempunyai kedudukan yang mulia di sisi Allah dan  Allah menyukai orang yang berdoa kepadaNya. Abu Hurairah Radhiallahu  ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  bersabda yang maksudnya :

“Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah daripada doa.”

Kelebihan atau fadhilat doa itu amat besar dan banyak sekali. Melalui  doa, keampunan dan rahmat diperolehi, dan melalui doa juga musibah dan  kesusahan terhindar. Pendeknya, jika Allah menghendaki dan merestui doa  hambanya, tiada ada satu daya kuasa pun yang dapat menghalangnya dan  Allah tidak akan mensia-siakan keikhlasan orang yang berdoa .

Oleh itu terdapat beberapa tuntutan dan peraturan ketika berdoa :

1 - Memelihara sumber rezeki seperti makanan, minuman dan pakaian daripada sumber yang haram

2 - Berwudhu dan memulakan serta mengakhiri doa dengan  menyebut dan memuji-muji nama Allah serta memberi selawat dan salam  kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam .

3 - Berdoa dengan jalan bertawassul dengan amal soleh .

4 - Berdoa menghadap ke kiblat dan mengangkat dua tangan  sekira-kira nampak putih ketiak dan menyapu kedua tapak tangan ke muka  setelah selesai .

5 - Bersungguh-sungguh dalam berdoa dan merasa penuh yakin akan diperkenankan

6 - Berdoa disertai dengan kerendahan hati, khusyuk dengan  jiwa yang tulus ikhlas,merendahkan suara di antara berbisik dan nyaring  dan diiringi dengan perasaan takut azab Allah dan penuh harapan dengan  limpah kurniaNya

7 - Tidak berdoa dengan sesuatu yang tidak selayaknya seperti perkara yang tidak munasabah dan mustahil

8 - Berterusan berdoa dan mengulang-ngulang doa sebanyak tiga  kali dan tidak berputus asa serta tergesa-gesa menganggap doa tidak  diperkabulkan.

9 - Memilih dan mengutamakan waktu-waktu dan tempat-tempat atau ketika dimana doa mudah dan cepat dikabulkan
 

No comments:

Post a Comment