Monday, January 23, 2012

Bukit Kayu Hitam : One of Malaysia's Free Duty Tax shopping place .


Pukul 3 pagi , 24.01.2012 baru jer sampai ke Dungun lepas ikut rombongan kahwin sepupu aku kat Kedah .
Tapi perjalanan balik tuh amat2 lah mengejutkan sebab perjalanan sepatutnya akan ambik masa dalam 10Jam , tapi perjalanan balik takdi just ambik masa 8Jam jer . 
Memang laju teramat lah driver bas tu bawak bas .
Tapi laju tu yang aku suke , ni bawak bas macam kura-kura jer , tak best gak . 
Haha , pelik kan aku nih . Orang nak slow aku nak laju . 

Tapi bukan tu aku nak cakap kan .
Takde pasal aku nak cerita kat orang sal trip aku sepanjang kat sana .
Aku nak cerita sal tempat ke 3 tempat bebas cukai yang aku pegi sepanjang tahun 2011/2012 nih .

Tempat tu ialah Bukit Kayu Hitam . 
Bukit Kayu Hitam merupakan bandar sempadan utama di Sempadan Malaysia-Thailand . Bukit Kayu Hitam merupakan penghujung Lebuhraya Utara-Selatan , jalan raya terpanjang di Malaysia yang bermula dari Johor Bharu , Johor di selatan hingga ke sempadan Bukit Kayu Hitam di Kedah Darul Aman .


First time aku dengar trip tuh nak pergi sane lepas habis majlis kahwin tuh , aku tak rase pape cam excited ke , seronok ke nak pergi shopping kat tempat Bebas Cukai camtuh .
Sebab nye aku tak pernah dengar pon orang-orang sekeliling aku cakap sal tempat nih .
Pergi shopping sane lagi lah . Maksudnye aku tak pernah kenal pon tempat shopping nih . 
Mind set aku sebelum pergi sane tak nak beli pape , just nak survey jer .

Ternyata mind set aku tu betul sebab tempat tu memang takde pape sangat lau nak kate tempat shopping bebas cukai nih . 
Ape yang ade pon just baju-baju yang tah pape , lau nak beli pon tak boleh langsung nak diNego harga baju tuh . Sedih kan . huhu
Barang lain lagi cam kasut , baju sukan , seluar jeans and macam-macam lagi lah barang lain yang totally barang-barang nih dah boleh didapati kat tempat-tempat biase .
Cume harga jer la yang murah sikit . Yela , tempat bebas cukai kan .
Tapi mind set aku tu salah sikit sebab tak nak beli pape tuh , 
Sebab nye aku ade grab jugak sepasang kasut , even yang fake jer , tapi memang cantik dan harga pon murah gile-gile tuk dibeli . Tapi jangan ingat aku nak buat pengumuman sal kasut baru aku tu plak k . Takde laa niat camtu plak . huhu

Btw , Bukit Kayu Hitam nih ade 1 supermarket name ape ntah aku pon dah lupe .
Dalam supermarket tu tak macam supermarket bebas cukai kat tempat lain macam Langkawi and Nilai . 
Sebabnye tempat nih jual kebanyakan barang yang harganya bukan cam bebas cukai . 
I mean bile masuk jer supermarket tuh , barang pertama yang akan kita dapat lihat ialah barang-barang branded cam Jam mahal , Perfume mahal and tak ketinggalan Pen mahal . 
Memang boleh bilang berape saat sangat group kitorang masuk lam supermarket tuh .
Masuk jer tup2 kuar balik . Haha . 

Last sekali , boleh aku katekan yang tempat bebas cukai bukit kayu hitam ni still tak setanding lagi dengan tempat lain yang aku dah pergi seperti Nilai kat Nogori Sembilan , Rantau Panjang kat Kelantan and Langkawi kat Langkawi lah . 
2 Sebab aku boleh bagi :
1 . Tempat nih susah nak nego harga barang tuk sesetengah penjual .
2 . Barang yang tak attractive sangat . Tak berminat den nak beli . 


P/s : Tulis post time nak dekat azan Subuh , merapu la jadinye .

No comments:

Post a Comment