Friday, December 2, 2011

Perubahan : Kejutan budaya. Salah Sendiri or Environment ?

Perubahan tak semestinya nak kena cepat-cepat kan. Tapi lau bab term "Kejutan Budaya" tu cepat-cepat pon boleh berubah. Definisi "Kejutan Budaya" ni bile sesorang tu berantau ke tempat orang, tak kesah lagi maju ataupon mundur dari tempat asal beliau lalu berubah mengikut mood tempat baru nye itu. 

Kalau berubah jadi makin baik takpe lah lagi, tapi mintak maaf laa ye, bnyk kes kejutan budaya nih bile, seseorang budak bertitle kan 'budak kampung' berhijrah ke bandar-bandar besar macam KL tuhh.
Banyak orang yang berhijrah ke bandar nih kebanyakannye tujuan belajar and bekerja. Kebanyakan kes students yang terkena kejutan budaya nih telah menyebabkan hampir seramai 112,132 orang pelajar gagal mencapai CGPA 2.0 dalam study mereka. Ramai kan?

Antara sebab utama kejutan budaya ini menjejaskan masa study mereka, bile golongan pelajar ini telah menyalahgunakan pinjaman yang diberikan kepada mereka lalu keluar berhibur dengan kawan-kawan baru dan mengabaikan masa belajar mereka.

Dengan berbekalkan semangat disiplin semasa di sekolah dan jugak habit-habit baik yang diasuh oleh ibubapa di rumah, namun tidak cukup untuk membantu seseorang yang belajar di ibukota ataupon dimana-mana sajer untuk menahan nafsu mereka dengan arus kemodenan di sana. Sebab-sebab nye?

Manusia A : Bai , jom out karaoke ?
Manusia B : Err, takpe lah, aku nak bace yassin ni, malam jumaat kan. Mak bapak aku selalu pesan suruh bace yassin time-time camnih.
Manusia A : Adoiii , come on laa.. Mak bapak ko kat sini ke ko nak kena buat camtuh lagi. Jom laa, sekali sekale jer pon kan.. Kite lepas tensyen kat sane dulu.. Jom laa..
Manusia B : Err, takpe laa..
Manusia A : Arghh, dah2.. Ko buang kopiah kat atas kepale ko tuh, pegi pakai smart-smart skarang cepat..

*Dah macam setan dah manusia A tuh kan? LOL



Contoh-contoh lain tuk kejutan budaya sepanjang di IPTA jugak ialah macam care mereka menyambut birthday mereka. Care sambut birthday di IPTA tak kire laki or pompuan adalah dengan membaling tepung, takpon baling telor ke, takpon ikat kat tiang dan kasi air yang dicampur ngan campuran ape-ape ntah kat die sampai puas. Bayangkan, betapa havoc nye time tuh. Ade certain mangse yang sporting ikot happy dengan merelakan jer beliau dikenakan oleh member-member.

Mungkin ramai yang pikir bende tu remeh jer kan, kompem-kompem lau tanye diorang nape buat camtuh, sure diorang cakap "Be open minded skit laa fikiran tuh k". Open minded tak open minded, pernahkah kita terfikir dari mana datangnya budaya itu. adakah itu budaya yang di amalkan di dalam islam? And i more, ingatlah birthday tu menandakan umur kita semakin tua and semakin dekat perjalanan hidup kita untuk bertemu dengan Ilahi. Lebih baik lah kite sambut birthday dengan sembahyang hajat ke, sujud syukur ke sebab kita masih hidup sampai umur kita semakin tua dari hari ke hari. Saye tak kate saye baik sampai buat sumer tuh, tapi lebih baik celebrate birthday camni kan daripada baling telur and tepung tuh? Lau main baling-baling tuh tak nampak cam memalukan ke? huhuu

Saya dengan senang hati ingin mengingatkan diri saya juga untuk kawan-kawan saye yang masih dalam proses hidup berdikari, bile kita berjauhan dari parents kita, bile dah sampai turn kite tuk kite jage diri kite sendiri plak tanpe bimbingan parents, jage lah diri kite sebaik-baiknya. Bile kite kena buat keputusan sendiri plak dalam ape jua masalah, pikir lah semasak-masaknye, sebab keputusan yang kite buat itu maybe akan effect hidup kite mase akan datang. Jangan mudah-mudah terpengaruh dengan segale bnde yang bleh memudaratkan diri sendiri. Lagi penting ingat pesan mak ayah time mereka hendak melepaskan kite tuk hidup tanpe mereka lagi.

p/s : i don't said that im a close minded person, yet im not a noble man, I wrote those points for my fren out there and of course for myself ..

No comments:

Post a Comment