Saturday, December 17, 2011

Bersyukur dengan ape yang ade .

Emak selalu pesan , tuk bersyukur dengan ape jua yang Allah kurniakan kat kita . 
Jangan pernah mengeluh walaupon terdesak didalam kepayahan hidup , sebab suatu kejadian pasti ada hikmah.

Jangan laa berdengki dengan orang yang mampu naik roket ke bulan , jika kita masih mampu naik kapal terbang di udara , sebab kita lebih baik daripada insan lain yang masih tidak mampu untuk 'terbang' di udara . 

Bersyukur laa jika kita still mampu memiliki dan menaiki sebuah kereta , sebab kita lebih baik daripada orang yang hanya mampu memiliki dan menaiki sebuah motorsikal . 

Bersyukur laa jika kita still mampu memiliki dan menaiki sebuah motosikal , sebab kita lebih bernasib baik daripada orang yang hanya memiliki sebuah basikal .

Bersyukur laa jika kita still mampu memiliki sebuah basikal , sebab kita still bernasib baik daripada insan yang hanya mampu berjalan kemana-mana tempat yang dihajati .

Bersyukur laa jika kita masih mampu berjalan dengan kedua-dua belah kaki , sebab kita masih lagi bernasib baik daripada insan yang tidak mempunyai kaki atau tangan untuk hidup nya .

Bersyukur laa andai kita kehilangan tangan atau kaki , sebab Allah masih sayangkan kita dengan beri kita nyawa untuk bertaubat dan cari bekalan di hari yang mendatang di alam sana .

Tapi jangan lah terus-terusan berpuas hati dengan nikmat yang sedia ada , sebab orang lain tak akan memajukan hidup kita sendiri , melainkan kita sendiri yang sentiasa mengambil peluang untuk mencuba apa yang terdaya dalam hidup kita .

p /s : pikir-pikir kan lah :)

No comments:

Post a Comment