Tuesday, December 6, 2011

Nama ohh Nama

Ade perhati tak nama orang dulu-dulu ngan orang sekarang-sekarang? Sumer orang pon dah pernah tahu ape name paling glamour kalau dulu-dulu. Contoh? 
Jenab ? Minah ? habis-habis maju Fatimah laa. Tu laa name zaman-zaman 60-70an kan.. 
*Am i right?

Tapi tengok laa name sekarang, fuhhh cantik sesangat laa name generasi sekarang.. Sape yang bagi? kompem laa mak ayah kan.. adoii , ape laa. Nak bagi contoh, tapi mintak jangan sesape terasa hati laa k.. 
*Saya hanya memuji nama anda cantik, thats why i make it as example here

Lau nama-nama cantik sekarang kebanyakan tambah nama macam "Puteri" ke kat depan, tak pun "Tuan" ke, dah macam pangkat istana diraja zaman dulu-dulu dah.. hehe.. Kalau lelaki diletaknya name "Daniel" ke, nak lagi kelihatan macho diletaknya name panggilan belia-belia sekarang seperti "Zack" ke.. 
*macho kan kan ?

Name tuh nampak jer macam small matter jer kan? Alah setakat name panjang-panjang camtuh ade ape sangat la kan. tak sampai lagi 2 muka surat lau letak name panjang-panjang pon.. *what the~ . tapi ade ke kita terpikir impact name tuh kat orang tu sendiri pada masa akan datang? Let me stat an example here .

Jejaka : Hey awak, jom kuar makan nak?
Awek : Ape awak-awak? saye takde name ke awak nak panggil? or tak ingat name saye nih?
Jejaka : Err, saye ingat laa name awak.. Name awak Tuan Puteri Nur Sakk...... errr *blankkk !
Awek : Hahh ! tengok name saye pon awak tak ingat, nampak sangat tak sayang saya kan ! *merajuk ~
Jejaka : Sayang-sayang, leh gitau sekali lagi tak name awak ? *memujuk ~
Awek : Yelaa2.. Name saye Tuan Puteri Nur Sakinah Balqis binti Ahmad K............ ape ntah *gelabah ?
Jejaka : Tengok ! Name awak yang panjang berjela tuh camne laa saya nak ingat ! awak pon duk ingat name sendiri jer sampai tak ingat name ayah sendiri ape cerr? *marah.
Awek : ZZZzzzz ==''

*Tak paham citer kat atas tuhh? 
Just nak mention yang ade certain budak-budak even remaja yang kat sekolah menengah kadang-kadang tak ingat name ayah sendiri bila duk ingat name sendiri yang panjang berjela-jela tuh.. teruk tak ? 

Impact lain name panjang-panjang jugak terutama tuk anak-anak yang masih dibangku sekolah lagi, agak-agak laa, kalau name pon sahaja pon dah sampai 10 patah perkataan, agak-agak cukup ke nak tulis dalam ruangan Nama candidate tuk kertas jawapan peperiksaan ? macam tak jer kan..

Lagi pon, adakah name yang diberikan comel-comel tuhh menjaminkan kebaikan dalam maksudnya ? Tak terpikir ke kalau-kalau diberi name cantik mane pon ataupon disalah eja name itu akan membawa maksud yang buruk, ape kesannya dalam hidup seseorang tuh ? 

Kejahilan masyarakat dan kelalaian Ulama’ adalah di antara faktor mengapa berlakunya kesalahan (bertentangan dengan kehendak syariat) dalam memberi nama kepada anak-anak yang baru lahir. Adalah amat menyedihkan perkara ini tidak begitu dipedulikan seolah-olah kesalahan tersebut tidak begitu penting walhal Nabi s.a.w. amat menitikberatkan hal ini dengan mengubah nama sahabat-sahabat yang tidak elok atau tidak sesuai. 

tuk contoh-contoh nama yang tak baik dan sering disalah eja dalam agama ialah :

-Sukri (kemabukanku) yang sepatutnya dieja Syukri (kesyukuranku)
-Nordin (tiada makna) sepatutnya dieja Nuruddin (cahaya agama)
-Sya-ari yang maksud (buluku?) sepatutnya Asy'ari
-Jamaluddin (Unta Agama) - yang sepatutnya dieja dengan name Jamaaluddin (kecantikan agama)
-Kadir (kerih) patut dieja Abdul Qadir (Hamba yang maha berkuasa)

Bagi nama yang tak elok seperti nama Ezani yang dipendekkan menjadi Zani (lelaki penzina)

Nama yang terpengaruh dengan budaya  barat, contohnya:-
 -Isaac – asalnya Ishak (Nama Nabi) 
-Harry – asalnya Khairi (Kebaikanku)

Setakat tu jer contoh yang boleh dibagi tuk pengetahuan semua.. Untuk parents-parents baru kat luar tuh yang bakal menimang cahaya mata, berilah nama kepada anda dengan sebaik-baiknya.. Rujuk dan bertanyalah kepada yang lebih mengetahui tentang nama jika kita berhajat untuk memberi sesuatu nama kepada bayi kita.. Berilah nama itu jika ia bermaksud baik, dan cuba mengelakkan memberi nama yang kurang elok.. 


p/s : im not yet a parents, but i just really want to wrote points above..

1 comment: