Tuesday, March 13, 2012

The Valley of the Wolves Palestine : Filem Termahal pernah dihasilkan warga Turki

"Valley of the Wolves: Palestine (Turkish: Kurtlar Vadisi: Filistin) is a Turkish action film, directed by Zübeyr Şaşmaz, about a Turkish commando team which go to Palestine to track down the Israeli military commander responsible for the Gaza flotilla raid. The film, which went on nationwide general release across Turkey on 28 January 2011, is one of the most expensive Turkish films ever made. It is part of the  (2011-01-28)Valley of the Wolves media franchise, based on the Turkish television series of the same name, and is a sequel to Valley of the Wolves: Iraq (2006) and Valley of the Wolves: Gladio (2008). The film caused some controversy: some German film critics accused the film of being antisemitic."

-Petikan Dari Wikipedia-

 Terima kasih dan sekalung tahniah kepada Persatuan Mahasiswa Islam TATiUC kerana telah berjaya menganjurkan tayangan ini pada tarikh 12/03/2012, jam 8.45 malam. Tayangan ini tak langsung dah mencapai objektif untuk mendedahkan kepada penonton tentang pendedahan kepada keganasan yang berlaku di negara bergolak palestin yang banyak disebabkan oleh tentera Israel.

Sinopsis filem ni secara pendek boleh aku simpulkan, berkenaan dengan 4 orang warga Turki, yang diketuai Polat Alemder dan orang-orangnya yang masuk kedalam negara palestin untuk membalas dendam keatas kematian para sukarelawan yang dalam perjalanan untuk menghulurkan bantuan kepada warga palestin akibat diserang rejim zionis. 

Polat Alemder membuat siasatan terperinci sepanjang berada di Palestin dan dia semakin berjaya mencapai misinya, namun seperti tak dijangka, General tentera Israel, Mosche Ben Eliezer telah menyusahkan laluannya dengan membunuh penduduk palestin yang membantu Polat dan membakar perkampungan mereka walaupon perkampungan itu hak milik penuh penduduk palestin.

Secara tak langsungnya, filem 20Juta ini dah membuka mata dunia dengan kekejaman rejim zionis keatas penduduk palestin dan usaha yang boleh dilakukan untuk membantu negara bergolak ni untuk bebas dari kekejaman tersebut.


P/s : Malam ni tayangan lagi oleh PMIT. Jom pergi ramai-ramai.

No comments:

Post a Comment