Sunday, May 20, 2018

Impian dan khayalan #PartRamadhan

"Tiada lagi cinta, tinggal aku sendiri, menahan rasa sakit ini,
Pedih,
Pergi la engkau pergi, Jangan pernah kembali,
Biar ku pujuk hati sepi"

Duhai si penulis,
Engkau berduka lagi?

Tidak duhai hati,
Aku baik-baik saja.

Tak perlu la kau membohongi ku duhai si penulis.
Setiap apa yang kau rasa sudah sedia ku maklum.
Tapi tidak mengapa, Aku faham,
Engkau tidak mahu tunjukkan sangat yang engkau selalu jatuh.

Terima kasih kerana faham duhai hati.
Kali ini aku tidak ingin bercakap tentang hati perasaan aku sahaja,
Ingin aku berbicara dengan mu tentang Ramadhan.

Ya, Itu yang terbaik,
Apa yang mahu kau luahkan kali ini duhai si penulis?

Malam ini dah malam ke-5 Ramadhan,
Sekejap sangat rasa nya masa berlalu,
Seperti baru semalam hari pertama umat manusia berpuasa,

Ya si penulis,
Masa sekarang dan masa lalu sama saja kecepatannya,
Tapi bila engkau tertinggal bazirkan waktu kau walaupun 1 saat dengan perkara yang sia-sia,
Engkau akan merasa masa itu cepat,
Engkau akan merasa masa itu berlalu tanpa mampu kau lakukan sesuatu yang berguna,
Mengerti kah engkau, masa yang dah berlalu takkan datang kembali?

Ya, aku faham duhai hati,
Baru saja aku luahkan sedikit,
Panjang sungguh engkau membalas nya,

Aku ingatkan kau sedemikian kerana engkau banyak bazirkan waktu,
Waktu yang lalu kau gunakan untuk perkara yang sia-sia.
Untuk perkara yang tidak menolong mu esok hari,
Sampai bila kau nak jadi begitu?

Aku cuba,
Aku cuba untuk berubah duhai hati,
Kau pun tahu itu,
Tapi apakan daya, aku ni bukan la sesiapa yang kuat jiwanya,
Aku ni sekadar insan yang lemah pegangannya,
Tapi itu tak menghalang aku untuk terus mencuba,
Kerana aku tahu tuhan akan menolong umatnya,
Yang betul inginkan perubahan ke arah yang lebih baik.

Aku gembira jika itu niat mu,

Tapi di waktu yang sama aku sedih duhai hati,
Ramadhan datang setahun tu 30 hari sahaja,
Tapi kenapa manusia yang lahir sebagai islam susah untuk memahami apa itu Ramadhan yang sebenar?
Mereka sedar, Berpuasa di bulan Ramadhan ini amalan yang wajib,
Mereka sedar, 1 hari tinggalkan amalan puasa ini, berlipat kali ganda dosanya,
Mereka sedar, setiap amalan baik di bulan mulia ini, berlipat kali ganda pahalanya,

Tetapi kenapa mereka masih memperlekehkan Ramadhan?
Bahkan mereka langsung tidak usaha untuk manfaatkan setiap saat di bulan ini.

Aku bukan la baik,
Aku bukan la seorang yang maksum dari dosa,
Aku lebih banyak dosa dari pahala,
Tapi sekurang-kurang nya aku sedar yang mana dosa yang mana ganjaran pahala.

Tetapi mereka?
Bercakap tentang amalan pahala mengalahkan ulama',
Suara mereka lantang sehingga kan tiada siapa yang mampu menentang,
Tapi amalan wajib sedemekian mereka main-main kan,
Rukun islam ke-3 itu mereka pandang sebelah mata sahaja,
Masih lagi mengaku sebagai seorang islam?

Aku doa kan mereka berubah,
Aku doa kan mereka sedar apa yang mereka lakukan,
Dosa kita yang lampau dah terlalu banyak,
Sama-sama la kita hapuskan dosa-dosa itu sedikit demi sedikit,

Mati tak mengenal usia,
Boleh jadi hari ini,
Boleh jadi esok,
Boleh jadi lama lagi jangka nya,

Tetapi siap kah kita untuk dijemput tuhan?
Di akhirat kelak tuhan tidak bertanya kepada mu macam mana lantang nya suara mu,
Bercakap tentang ibadat, bercakap tentang dosa pahala,
Sedangkan engkau sendiri terpesong sedikit mahu pon jauh dari agama mu,

Nukilan ku ini bukan untuk mengadili manusia lain,
Cukup la sekadar peringatan untuk ku,
Agar tidak terpesong sama seperti mereka,
Aku cuba doa kan, agar mereka berubah,
Itu saja 'suara' yang mampu aku lontarkan kali ini.












Duhai teman,
Ramadhan tidak selalu nya berkunjung menemui kita,
Manfaatkan la sebaiknya Ramadhan kali ini,
Gunakan sebaiknya masa yang ada,
Bersyukur la tuhan masih lagi temukan kita dengan Ramadhan kali ini.

Selamat menyambut bulan Ramadhan 1439H, 2018.

No comments:

Post a Comment