Tuesday, April 3, 2012

Kini aku belajar bersyukur dengan ape yang ade.


Terkejut dengar orang tu dapat barang baru,
Orang tu dapat handphone baru,
Orang tu dapat kereta/motor baru,
Orang tu dapat awek baru, #ade jugak laa.

Tapi kite?
Berfikir, termenung sejenak,
Kenapa aku harus berdengki dengan ape yang orang lain miliki?
Kenapa aku harus susah hati nak capai ape yang orang lain capai?
Kenapa aku harus berkorban untuk sesuat yang ternyata sia-sia?

Berdengki itu harus,
Tanpa berdengki diri sendiri tak kan maju,
Sampai bile-bile,
Tanpa berdengki anda tak kan mampu mencapai impian hidup,
Sampai anda mati sekali pon,

Tapi berdengki pon ade batas jugak,
Jangan laa berdengki dengan ape yang sia-sia,
Jangan laa berdengki dengan ape yang mustahil tuk diri kite,

Dan,
Jangan pernah berdengki dengan orang lain,
tentang segala macam maksiat yang dibuat oleh mereka,
Sebab ape yang 'indah' di dunia,
Tak bermakna indah di akhirat.



Termenung lagi,
Adakah aku gembira dengan kehidupan sekarang?
Adakah aku dah berpuas hati dengan apa yang aku miliki sekarang?
Apakah aku mampu hidup sebegini lagi pada masa akan datang?

Aku bersyukur dengan ape yang ade skarang,
Aku bersyukur dengan keluarga aku sekarang,
Aku bersyukur sebab ade kawan-kawan yang menemani,
Aku bersyukur sebab aku masih mempunyai jalan hidup yang baik,

Tapi tak bermakna aku berpuas hati dengan ape yang ade,
Diri ini tak pernah berpuas hati,
Jika tak mampu membahagiakan kedua orang tua,
Yang banyak berkorban,
Sehingga aku mampu berdiri di bumi aku sekarang,

Sejujurnya, aku memang golongan yang kurang bersyukur dengan ape yang ade,
Tapi sesungguhnya diri ini banyak khilafnya,
Banyak salah silapnye,
Berubah itu pasti,
Hanya masa dan tuhan yang menentukan.

No comments:

Post a Comment